انواع استایل, ساترشید | طراجی و مد و پوشاک

آیا مدیتیشن کردن نیاز به پوشیدن لباس خاصی دارد؟!

امروزه مدیتیشن به یکی از بخش‌های عادی روتین روزانه‌ی افراد تبدیل شده است و در صورتی که در فعالیت‌های روزمره‌ی خود مدیتیشن را قرار داده باشید به احتمال زیاد این سوال برایتان پیش آمده است که هنگام انجام مدیتیشن چه لباسی باید بپوشید. اغلب افراد لباس‌های مناسب برای محل کار، کلاس یوگا، مهمانی و مراسم‌های دیگر را می‌شناسند اما درباره‌ی مدیتیشن آگاهی چندانی ندارند. در این مطلب به مناسبت ۲۰ می روز جهانی مدیتیشن به بررسی لباس مناسب برای مدیتیشن می‌پردازیم.

مد قسمت بزرگی از دنیای امروز است که امکان ایجاد ارتباط غیر کلامی درباره‌ی خود با کل دنیا را فراهم می‌کند. از سوی دیگر مدیتیشن به تمرکز روی درون فرد مرتبط است. بنابراین باید به دنبال یافتن توازن بین دنیای بیرون و درون، جهان ملموس و غیرقابل لمس باشیم.

روز جهانی مدیتیشن

به صورت کلی نمی‌توان گفت که انتخاب یک سری لباس‌های خاص برای مدیتیشن صحیح یا غلط است اما باید لباسی بپوشید که طبق تجربه‌ی خود در آن احساس راحتی داشته باشید. انتخاب لباس برای انجام مدیتیشن می‌تواند شامل لباس‌هایی باشد که راحت بوده، حرکت را محدود نکنند، در آن‌ها احساس راحتی داشته باشید و هنگام لمس کردن جنس آن‌ها نرم باشد.

عوامل حواس‌پرتی به اندازه‌ی کافی در هنگام مدیتیشن وجود دارند و پوشیدن لباس‌هایی که راحت نیستند را هم نباید به آن‌ها اضافه کنیم. انتخاب مناسب لباس باعث ایجاد امکان تعادل و توازن، راحتی، تمرکز روی آرامش درونی و حال خوب جسمی و روحی در هنگام انجام مدیتیشن می‌شود.

با وجود اینکه نیازی به داشتن لباس مخصوص مدیتیشن وجود ندارد اما اگر در کمد لباس خود چند تکه لباس را فقط به این کار اختصاص دهید، کیفیت تمرین مدیتیشنتان بیشتر شده و انگیزه‌ی شما برای انجام بیشتر این کار افزایش می‌یابد. به این موضوع فکر کنید که یک کت و شلوار حرفه‌ای چگونه باعث افزایش اعتماد به نفستان شده و آمادگی لازم برای ملاقات کاری را فراهم می‌کند یا اینکه در صورت داشتن لباس مورد علاقه برای ورزش چقدر مشتاقانه و باانگیزه به جلسات ورزش می‌روید.

لباس پوشیدن برای زمان شخصی خود هنگامی که تصمیم به انجام مدیتیشن در خانه می‌گیرید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا لباس مشخص انگیزه‌ی شما را برای ورزش بیشتر و منظم‌تر افزایش داده و در بهبود روحیه تاثیرگذار است. در ادامه در این مطلب چند نکته و ایده برای افزایش کیفیت تمرین مدیتیشن را شرح داده‌ایم.

۱. لباس‌هایی به رنگ سفید یا رنگ‌های ملایم خنثی بپوشید

پوشیدن لباس سفید برای مدیتیشن

در صورتی که مدیتیشن انجام می‌دهید به احتمال زیاد دیده‌اید که افراد بسیاری در کلاس‌های مدیتیشن لباس‌های سفید می‌پوشند. دلایل بسیار زیادی برای این موضوع وجود دارد. یوگی باجان (Yogi Bhajan)، فردی که کندالینی یوگا را در دهه‌ی ۱۹۷۰ به ایالات متحده‌ آورد می‌گوید: «رنگ‌ها تاثیر غیرقابل کنترلی روی الهام ذهن ناخودآگاه، بهره‌وری و پرورش ذهن دارند.»

در روانشناسی رنگ‌ها رنگ سفید نمایانگر خلوص و سادگی است (در بسیاری از فرهنگ‌ها هم لباس عروس سفید رنگ است). رنگ سفید مانند یک بوم سفید است که یک شروع جدید و تازه را نشان می‌دهد. علاوه بر این می‌تواند به عنوان رنگی که نماد تمیزی، تازگی و سادگی است تفسیر شود.

در تفسیر انرژی، سفید رنگی در نظر گرفته می‌شود که به دلیل نور التیام‌بخش خالص، ارتباط پاک، آگاهی و حس بالا ارتعاش بسیار زیادی دارد. این احتمال وجود دارد که در طول انجام مدیتیشن دستورالعملی به این صورت که از شما خواسته می‌شود نور سفید شفابخشی را تصور کنید که از بالای سر تابیده شده و تمام بدنتان را فرا می‌گیرد را تجربه کرده باشید.

از نظر چاکرا، رنگ سفید با چاکرای جمجمه (بالای سر) یا چاکرای تاج (ساهاسرارا) مرتبط است که با عنوان «پلی به جهان هستی» شناخته می‌شود. این چاکرا در بین همه‌ی هفت چاکرای موجود در بالای سر ماهیت معنوی‌تری دارد و به عنوان مرکز روح، روشن‌بینی، خرد، آگاهی جهانی و ارتباط به راهنمای بالاتر عمل می‌کند. چاکرای تاج بالاترین توانمدی و قابلیت فرد است که وظیفه‌ی زندگی روحی سالم را بر عهده دارد.

رنگ سفید هاله‌های نورانی را افزایش می‌دهد. تصور می‌شود هاله‌های نورانی قسمت غیرقابل دیدن انرژی اطراف جسم فرد بوده و رنگ‌های مختلف با حالت‌های متفاوت احساسی و ذهنی مرتبط هستند. سفید نادرترین رنگ در میان همه‌ی رنگ هاله‌ها است زیرا همه‌ی رنگ‌ها را ترکیب کرده و نشانگر روشنی، خوبی، یکپارچگی و سطح بالای روحیه، بخشش و خرد است.

پوشیدن رنگ سفید خود نوعی مدیتیشن به حساب می‌آید زیرا به ذهن‌آگاهی بسیاری برای مراقبت از لباس سفید نیاز دارد. یوگی باجان می‌گوید: «سخت‌ترین کار در این دنیا پوشیدن لباس سفید از سر تا پا است. سفید بزرگترین درمان است.». اگر تنها یکبار تجربه‌ی پوشیدن لباس سفید از سر تا پا را داشته باشید به احتمال زیاد به خاطر دارید که چگونه به صورت خودکار سرعت حرکت خود را کاهش داده‌ و با احتیاط بیشتر حرکت کرده‌اید.

۲. پارچه‌های طبیعی انتخاب کنید

پارچه‌های طبیعی

پارچه‌های طبیعی، قابل تنفس، نرم، طبیعی و سازگار با محیط زیست امکان تنفس پوست و گردش آزادانه‌ی خون را فراهم می‌کنند. هنگام انتخاب پارچه فصل و آب و هوا را هم در نظر بگیرید. برخی افراد هنگام انجام مدیتیشن و تمرین تنفس دچار سرما و برخی دیگر دچار گرما و گرگرفتگی می‌شوند. در صورتی که در طول زمان با واکنش بدن خود آشنا شوید می‌توانید تصمیم بگیرید که لباس پشمی راحت یا تاپ ویسکوز گشاد را برای اطمینان از اینکه دمای بدن و جریان انرژیتان به سادگی بهینه باقی بماند انتخاب کنید.

۳.‌به دنبال لباس‌های راحت و گشاد باشید

لباس‌های راحت و گشاد

در طول انجام مدیتیشن در لحظه‌ی حال حضور دارید و باید احساس آسایش و راحتی داشته باشید. مطمئن شوید که شلوارتان از ناحیه‌ی کمر تنگ نبوده، تیشرتتان به گونه‌ای باشد که به راحتی بتوانید از قسمت سینه و شکم دم و بازدم انجام دهید و باعث ناراحتی در پوستتان نشود. مدیتیشن را در پایان روز برای کاهش استرس از زندگیمان انجام می‌دهیم و لازم است که لباسی که در این زمان استفاده می‌کنیم راحت بوده و پوشیدنش لذت‌بخش باشد. برای مدیتیشن لباس‌های راحت، پیراهن‌های سایز بزرگ، گرمکن ورزشی راحت وگشاد، شلوار گشاد، سرهمی تابستانی یا حتی پیژامه‌ی دلخواه خود را بپوشید.

۴. سعی کنید پیراهن بپوشید

پوشیدن پیراهن هنگام مدیتیشن

پوشیدن پیراهن در طول مدیتیشن یک ایده‌ی بسیار خوب برای زمان کار کردن روی احیا و پذیرش انرژی زنانه است. در بسیاری از فرهنگ‌ها زنان پیراهن‌های بلند و ماکسی می‌پوشیدند. باوری که در این زمینه وجود دارد این است که طراحی مخروط مانند ماکسی به زنان در اتصال به زمین، متعادل شدن و دریافت قدرت و انرژی فراوان کمک می‌کند.

در صورتی که مدیتیشن حرکتی انجام می‌دهید این قسمت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پیراهن‌های ماکسی، دامن‌ها، لباس‌های کیمونو و لباس‌های بلند راحت برای تمرین‌هایی که نیاز به حرکت آزادانه، ابراز خود از طریق بدن و جریان پیدا کردن انرژی زنانه دارند انتخاب بسیار مناسبی هستند.

۵. مدیتیشن را با پوشاندن سر انجام دهید

پوشاندن سر هنگام مدیتیشن

این مورد هم به رسوم قدیمی باز می‌گردد. در برخی فرهنگ‌ها باور بر این است که موها انرژی خاصی دارند. در برخی ادیان پوشش‌های سر به منظور بیان اعتقاد است. پوشاندن سر و مو در طول مدیتیشن برای کمک به متمرکز شدن روی انرژی، شفاف‌سازی افکار و جلب توجه خود به چاکرای آجنا یا چشم سوم (چاکرای ششم) است. باور بر این است که چاکرای آجنا در مرکز پیشانی بین ابروها واقع شده و پوشاندن سر به حفظ آرامش در طول انجام مدیتیشن کمک می‌کند. برای داشتن پوشش سر مدرن می‌توانید از توربان، دستمال سر یا روسری طرح‌دار، باندانا و کلاه‌های بوهو استفاده کنید.

۵. پا برهنه باشید

این مورد یک نکته درباره‌ی لباس پوشیدن نیست اما توجه به آن ارزشمند است. شاید تاکنون نگاشت‌های بازتاب‌شناسی یا رفلکسولوژی پا را در مراکز ماساژ دیده باشید. بازتاب‌شناسی پا یک تمرین با قدمت دیرینه است که ریشه در طب چینی دارد و شامل لمس قسمت‌های خاصی از پا که به قسمت‌های دیگری از بدن مرتبط هستند می‌شود.

بنابراین برای تحریک مراکز انرژی روی پاهایتان و جریان یافتن انرژی جوراب‌ها را در بیاورید و پابرهنه باشید. این نکته را به ویژه هنگامی که بیرون در حال انجام مدیتیشن راه رفتن یا earthing هستید رعایت کنید.

پا برهنه بودن هنگام مدیتیشن

اگر احساسی که پس از برهنه قدم زدن روی زمین پیدا می‌کنید را دوست ندارید، باید این نکته را خاطر نشان کنیم که بر اساس مطالعات علمی اثبات شده است که ارتباط مستقیم بدن با زمین بر سلامت کلی بدن تاثیر می‌گذارد. همچنین پابرهنه قدم زدن استرس را کاهش داده، درد ماهیچه‌ها و مفاصل را بهبود داده، حال روحی را بهبود بخشیده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

۶.‌ به دیگران توجه خاص داشته باشید

در صورتی که مدیتیشن گروهی انجام می‌دهید، به کلاس مدیتیشن می‌روید یا دوره‌های ذهن‌آگاهی را سپری می‌کنید، به تاثیر لباس پوشیدن خود بر شرکت‌کنندگان اطرافتان توجه کنید. از لباس‌هایی که می‌توانند تمرکز دیگران را به هم بزنند استفاده نکنید.

هنگامی که بهترین لباس را پیدا کردید می‌توانید آن را به لباس همیشگی مدیتیشن خود تبدیل کنید. به لباس مدیتیشن خود به چشم لباس فرم نگاه نگاه کنید زیرا با گذشت زمان مغز مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می‌کند که لباس‌های تعیین شده را با حالت آرامبخش مدیتیشن مرتبط می‌کند. در نتیجه عمیق‌تر شدن تمرین و یادگیری مرحله‌ی جدید را ساده‌تر می‌سازد.

منبع: peaceinside

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *